Digital kultur kommer ikke fra iPads,
men fra pædagogerne

Danske børn skal have meget mere digital kultur i dagtilbuddene. Men fokus skal være på pædagogerne og pædagogikken frem for snævert på det tekniske udstyr som iPads og digitalkameraer.
Børnehavebørn bliver ikke nødvendigvis klogere af, at deres børnehave køber 14 iPads. De bliver derimod klogere af, at de voksne i børnehaven er åbne og nysgerrige overfor de nye digitale medier. Pointen kommer fra Frank Støvelbæk, der er underviser på UCC’s pædagoguddannelse i linjefaget ’Medie, kreativitet og digital kultur’.
”At give børn digital kultur handler ikke om mængden af digitalt udstyr i dagtilbuddene. Det handler om, hvordan man håndterer det udstyr, der er til rådighed. Derfor er det en fejl, når kommuner og institutioner har et snævert fokus på udstyr – og udgifterne til det. Man ændrer nemlig ikke en institutions digitale kultur ved at købe nyt udstyr, men derimod ved at opbygge en digital kulturforståelse hos voksne og børn,” siger Frank Støvelbæk.

Teknologiangste børnehaver

Han peger sammen med en række UCC-kolleger på, at de danske dagtilbud er alt for langt bagud i forhold til at integrere nye digitale medier som computere, digitalkameraer og iPads i den pædagogiske hverdag. Digitale medier er derimod omgærdet med forbud og teknologiangst i mange børnehaver.
Det betyder, at børnene ikke lærer at bruge de digitale medier på en klog og kritisk måde, selvom netop de nye medier bliver en stor del af børnenes fremtidige hverdag. Frank Støvelbæk oplever, at en del af digital-forskrækkelsen bunder i, at mange pædagoger tror, at de skal være it-eksperter for at inddrage digitale medier i det daglige arbejde med børnene.

Udforsk sammen med børnene

”Mange pædagoger synes, at de skal vide mere end børnene og undervise dem i de digitale medier, og så bliver de nervøse. Men det er en misforståelse. Pædagogerne skal først og fremmest være pædagoger og inddrage digitale medier som alle mulige andre ting – fra perleplader til brætspil -  i hverdagen. Pædagogerne behøver ikke være digitale mestre, men de skal være nysgerrige og være klar til at udforske mulighederne med alt fra kameraer, video og digitale mikroskoper til computere og tablets – sammen med børnene,” siger han.
Hvis dén vision skal lykkes, kræver det, at langt flere danske kommuner får øjnene op for, hvor vigtigt den digitale kultur er allerede i vuggestue- og børnehavealderen. For ifølge en undersøgelse fra UCC har kun en fjerdedel af kommunerne en strategi for brugen af digitale medier i dagtilbuddene.
Der er også brug for at klæde de ansatte i dagtilbuddene bedre på til en pædagogisk hverdag med digitale medier.
”Det handler ikke om, at pædagogerne skal på nogle tekniske duppedit-kurser à la it-kørekortet. Det handler derimod om, at vi skal hjælpe pædagogerne til at se de pædagogiske muligheder der er i at arbejde med de nye medier,” siger Frank Støvelbæk.

Signe Tornsberg